• Przychodnia Weterynaryjna "Radość"
    ul. Skalnicowa 98, Warszawa – Radość (Wawer)

Pracujemy 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku w systemie zmianowym.

• Psi okulista – kim jest i jakie zabiegi wykonuje?

Okulistyka weterynaryjna – jak wygląda badanie?

Z pewnością wielu opiekunów psów i kotów zastanawia się jak właściwie wygląda badanie u zwierzęcego okulisty. Z jednej strony narząd wzroku u ssaków jest zbudowany tak samo, chociaż w stosunku do ludzkiego u zwierząt występują różnice w rozmiarze, kształcie, umiejscowieniu oka i jego możliwościach percepcji. Z drugiej strony każdy z nas co najmniej kilka razy w życiu odwiedził gabinet okulisty, gdzie standardowe badanie zaczyna się od wywiadu i odczytywania różnej wielkości liter z tak zwanej tablicy Snellena. W przypadku zwierząt wygląda to zupełnie inaczej. Psi okulista rozpocznie badanie od dokładnych oględzin oka i jego okolic, często przy użyciu specjalnego oświetlenia. Następnie może przeprowadzić pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego, badanie biomikroskopowe przedniej części oka i oftalmoskopię. Czasami konieczne będzie pobranie wymazu z oka w celu przeprowadzenia badań laboratoryjnych lub USG narządu wzroku.

Kiedy należy wybrać się z psem do okulisty?

Warto przeprowadzać okresowe badania przy okazji badań ogólnych. Szczególnie ważne jest to u psów starszych, a także ras specjalnie narażonych na problemy z narządem wzroku takich jak cocker spaniel lub shih tzu. Do sygnałów, które wskazują na konieczność możliwie najszybszego kontaktu z
    weterynarzem okulistą należą między innymi: nadmierne łzawienie i ropienie oka, przekrwienie oka, widoczne objawy pogorszenia
    widzenia, jakiekolwiek zmiany na powierzchni oka i w jego okolicach, uporczywe pocieranie lub drapanie okolic oka przez zwierzę.

Jakie zabiegi i sposoby leczenia stosuje okulistyka weterynaryjna?

Dolegliwości narządu wzroku u zwierząt domowych mogą być leczone zarówno farmakologicznie jak i chirurgicznie. Pierwsza metoda obejmuje podawanie leków, w tym antybiotyków zarówno do użycia zewnętrznego (krople do oczu) jak i w tabletkach lub zastrzykach. Do najczęściej stosowanych zabiegów chirurgicznych należą: chirurgia powiek, szycie rogówki. Usuwane są również guzy powiek. Leczone są wrzody rogówki i powikłane wrzody rogówki.
    Okulistyka weterynaryjna zajmuje się również chorobami identycznymi jak dotykają człowieka – jaskrą, zaćmą i nowotworami.

Jak właściwie zadbać o narząd wzroku pupila?

Choroby oczu u psów i innych zwierząt domowych mogą być spowodowane przez różne czynniki. Należą do nich infekcje (bakteryjne lub wirusowe), alergie (na kurz, pyłki, pokarm, substancje chemiczne), typowe choroby oczu (jaskra, zaćma), uszkodzenia mechaniczne powstałe w wyniku wypadków, walk pomiędzy zwierzętami czy dostania się do oka ciała obcego.
    W profilaktyce bardzo ważne jest również właściwe żywienie i zachowanie zasad higieny. Pielęgnacja oczu u psa polega na regularnym przemywaniu okolic oka, szczególnie u psów długowłosych, u których pojawiają się charakterystyczne "zacieki" pod oczami. Oczy psa należy przemywać przy pomocy gazy (nigdy waty, której włókna mogą pozostać w oku). Do przemywania używamy specjalnych płynów dostępnych w sklepach zoologicznych lub klinikach weterynaryjnych. Można też zastosować lekki napar z rumianku lub świetlika, a razie braku tych środków można zastosować roztwór soli fizjologicznej (dostępny w każdej aptece) lub czystą, przegotowaną wodę. Oko przemywa się zawsze w kierunku od oka w stronę nosa, dzięki czemu usuwane są skutecznie zanieczyszczenia.

Jeżeli zauważymy, że psu dostało się pod powiekę ciało obce należy delikatnie przepłukać oko roztworem soli fizjologicznej lub wodą przegotowaną. Absolutnie nie można próbować usuwać ciała obcego metodą mechaniczną – może to zrobić wyłącznie psi okulista.
    Zawsze należy starannie obserwować zwierzę i pamiętać o badaniach okresowych. Jeżeli lekarz internista zauważy niepokojące objawy na pewno skieruje czworonożnego pacjenta do okulisty. Zdrowe, czyste i zadbane oczy u psa to nie tylko istotny element "psiej urody", ale przede wszystkim zdrowie całego organizmu i komfort na co dzień.