Na co szczepić szczeniaka, a na co kociaka?

03 wrz Na co szczepić szczeniaka, a na co kociaka?

SCHEMAT SZCZEPIEŃ SZCZENIĄT:

6 – 8 tydzień życia nosówka i parwowiroza (specjalne szczepionki dla szczeniąt)
9 – 10 tydzień nosówka, parwowiroza, choroba Rubartha (wirusowe zapalenie wątroby), kaszel kenelowy, ewentualnie dodatkowo koronawiroza i leptospiroza
12 – 13 – tydzień jak wyżeJ.

Dawkę przypominającą szczepionki podajemy po roku, a następnie co 2 lata.
Należy pamiętać, że decyzję o terminach szczepień oraz o rodzaju szczepionki ustala zawsze lekarz weterynarii w odniesieniu do konkretnego pacjenta. Poza wyżej wymienionymi istnieje kilka innych chorób, przeciw którym istnieją szczepienia dodatkowe (min. Borelioza, Leptospiroza, Grzybica).

Szczepienie przeciwko wściekliźnie

Zgodnie z ustawą o zwalczaniu chorób zakaźnych, szczenię po ukończeniu 3-go miesiąca życia powinno zostać zaszczepione przeciwko wściekliźnie.
Szczepienie przeciwko wściekliźnie należy powtarzać co roku.

SCHEMAT SZCZEPIENIA KOCIĄT:

8 – 9 tydzień życia panleukopenia, katar koci, ewentualnie chlamydioza i białaczka
12 – 13 – tydzień jak wyżej,

Powyższe szczepienia powtarzamy po roku, następnie co 2 – 3 lata.
W przypadku kotów wychodzących zawsze staramy się namówić właściciela na zaszczepienie pupila przeciwko białaczce i wściekliźnie.

PLAN ODROBACZANIA SZCZENIĄT I KOCIĄT:

Odrobaczanie szczeniąt czy kociąt dobrze jest rozpocząć kiedy jeszcze samica jest w ciąży. Otrzymują one wówczas „w spadku” o wiele mniej pasożytów, dzięki czemu są zdrowsze i silniejsze. Pierwszego odrobaczania miotu dokonujemy między 3 a 4 tygodniem życia. Kolejnego po 2 tygodniach, potem co miesiąc do ukończenia 6 miesiąca życia.